ساخت استخر

 

داشتن استخر، یک ایده عالی است چون شنا یکی از بهترین ورزشها و تفریحات انسان امروزی است. ساخت استخر؛ یک فرایند است که به تخصص و تجربه نیاز دارد . گروه مهندسین دریک ، طراح و سازنده استخر، با تخصص مهندسی و پروژه های متعدد اجرا شده در سراسر کشور عزیزمان ایران، برای ارائه مشاوره و خدمات ساخت استخر در خدمت شماست. تلفن تماس 09132456399
اما با خواندن این مقاله دیدگاه خوبی در مورد اجرای استخر توسط خود یا یک پیمانکار حرفه ای بدست می آورید.
آموزش در 10 مرحله
در ادامه با ساخت استخر؛ آموزش در 10 مرحله، این فرایند را گام به گام با هم پیش می رویم. این مراحل در نحوه ساخت، تقریبا برای استخر بتنی، استخر پیش ساخته فایبرگلاس و استخر وینیلی و دیگر انواع استخرها یکسان است. برای ساخت استخر باید مجوز های لازم را داشته باشید و حتما با یک پیمانکار با تجربه مشورت کنید و در صورت نیاز کار را به یک پیمانکار ساخت استخر بسپارید.
در این مقاله،
1. در ابتدا به هزینه ساخت اشاره می کنیم.
2. مراحل ساخت استخر را در 10 مرحله بیان می کنیم.
3. به تجهیزات استخر اشاره می کنیم.
4. سپس انواع استخر را به لحاظ ساخت (مواد تشکیل دهنده و تکنیک ساخت)، مکان احداث، ابعاد و هزینه خدمت به شما عزیزان معرفی می کنیم.
5. در انتها در مورد مشاوره ساخت استخر نیز توضیحاتی را ارائه می کنیم.
هزینه ساخت استخر
هزینه ساخت استخر، بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله ابعاد استخر، نوع استخر، مانند استخر شیشه ای که استفاده از شیشه در دیواره و کف، هزینه و تخصص خاص خود را می طلبد، استخر کف متحرک که نیاز به سیستمهای مکانیکی و هیدرولیکی خاص دارد. کیفیت و برند مصالح مورد استفاده مانند سرامیک و سنگهای به کار رفته، مکان احداث استخر، به عنوان مثال استخر روی پشت بام، به دلیل سازه خاصی که دارد، طراحی و محاسبات پیچیده آن نیاز به دانش و تجربه نیروی متخصص دارد، دارای هزینه بالاتری است، می توانید برای برآورد هزینه و قیمت ساخت استخر مورد نظرتان با کارشناسان ما تماس بگیرید.
مراحل ساخت استخر
مراحل ساخت استخر؛ چندین بخش میباشد چون استخر سازی، ترکیب مجموعه ای از تخصصها و تجربه کنار هم میباشد از جمله معماری، عمران، مکانیک، برق و … همانطور که در ویدئو بالا بخشی از کارهای اجرایی آن به تصویر کشیده شد، مدت زمان ساختن استخر، معمولا 8 تا 12 هفته طول می کشد.
اما مراحل ساخت استخر، شامل اول: مشخص کردن مکان احداث، جانمایی و مکان یابی، دوم: مرحله طراحی نقشه کشی و پلن آن میباشد، سوم: مرحله حفاری و گودبرداری، چهارم: تسطیح خاک، پنجم: آرماتوربندی، ششم: لوله کشی، هفتم:سیم کشی، هشتم: بتن ریزی و عایقکاری، نهم: سرامیک کاری استخر و دهم: نصب سیستمهای استخر میباشد که در ادامه به تفصیل به آنها می پردازیم
1. اولین مرحله درست کردن استخر؛ با جانمایی و مکان یابی
برای درست کردن استخر؛ جانمایی استخر اولین گام میباشد، باید بهترین مکان را برای این کار با در نظر گرفتن همه شرایط انتخاب کنید. استخر روباز معمولا در محوطه حیاط خانه قرار می گیرد. باید فکر کنید که احداث استخر باعث حذف سایر بخشهای فضاهای باز ارزشمند شما نخواهد شد. درغیر اینصورت هزینه اضافی متحمل خواهید شد. مکان یابی استخر شما به اندازه احداث خود استخر اهمیت دارد. یک پیمانکار ساخت استخر؛ می تواند پیشنهادات ارزشمندی را به شما ارائه دهد، اما حتما نکات زیر را برای استخر در نظر بگیرید:
با جانمایی استخر، به دور از درخت، از انرژی خورشید، رایگان استفاده کنید. چنین مکانی نه تنها باعث گرم شدن آب خواهد شد بلکه تعداد برگ ها و شاخه هایی که داخل استخر می ریزد نیز کاهش می یابد. از طرفی درست کردن استخر، در مکانی که باد می وزد باعث افزایش تبخیر آب می شود، به این معنی که برای حفظ سطح مناسب باید مرتباً آب استخر را اضافه کنید. وزش باد شدید همچنین می تواند هنگام خیس بودن باعث شود احساس سرما و لرز کنید. با احداث نرده ای پوشیده یا با کاشتن یک ردیف درختچه یا بوته های شمشاد مخصوص این کار، یک بادگیر زیبا ایجاد کنید و از این مشکلات جلوگیری کنید.
استخر نباید زیر سیم تلفن و سیم های برق احداث شود، یا مستقیماً روی خطوط فاضلاب مدفون، کابل های برقی ساخته شده باشد. استخر را در جلوی خانه بنا کنید به این ترتیب، حتی در داخل خانه نیز می توانید مراقب شناگران باشید، مخصوصا بچه ها. همچنین به زیبایی بصری و لاکچری شدن طراحی نمای خانه کمکی بی نظیر خواهد کرد. هنگام تعیین محل اجرای استخر، مطمئن شوید که فضای کافی برای نصب لوازم جانبی مانند دوش آبگرم ، تخت های مخصوص، تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز وجود دارد.
2. دومین مرحله ساختن استخر، با طراحی استخر
چگونه استخر را طراحی کنیم؟ طراحی استخر، مرحله بسیار مهمی از ساختن استخر، است برای استخرتان باید یک طرح اساسی ارائه بشود. به این فکر کنید که استخر تان چطور باید به نظر برسه. آیا یک شکل گرد، بیضی، مربع یا مستطیل را ترجیح می دهید؟ یا یک شکل و نمای نامتقارن، چه عمقی داشته باشد؟ چه تعداد ورودی و خروجی داشته باشد؟ این ها همه جزئیات مهمی هستند که شما قبل از شروع پروژه با پیمانکار خود باید در مورد آنها صحبت کنید تا نقشه استخر شما کامل شود.
بیشتر استخرهای خانگی، در ابعاد استاندارد مانند 3 در 6.1 متر، 4.6 در 9.1 متر و 6.1 در 12 متر ساخته می شوند و ممکن است از 1.2 تا 4.6 متر عمق داشته باشد. این نکته قابل ذکر است هر چه عمق استخر بیشتر شود دیوارها نیاز به تقویت بیشتری دارند. به خاطر داشته باشید که هرچه طراحی و نقشه استخر شما پیچیده تر و خاص تر باشد، هزینه کل نیز بیشتر خواهد شد، اما این هزینه زیبایی و خاص بودن است که ارزش دارد.
3. گودبرداری استخر
هنگامی که با یک پیمانکار استخر، در مورد این نکات به توافق رسیدید، آنها با گودبرداری استخر، در محلی که مشخص شده شروع به کار می کنند. برای انجام این کار، ممکن است آنها نیاز به استفاده از بیل مکانیکی و سایر ماشین آلات سنگین داشته باشند. گودبرداری استخر، یکی از مهمترین قسمتهای ساخت استخر است، زیرا اجرای صحیح سایر اجزای استخر بستگی به انجام درست آن دارد. بسیار مهم است که در این مرحله مجوز ساخت و ساز مسکونی خود را در پرونده داشته باشید.
4. چهارمین مرحله اجرای استخر با تسطیح خاک
پس از گودبرداری قدم بعدی در اجرای استخر، تسطیح خاک، و زیر سازی کف استخر خواهد بود. این شامل تسطیح خاک و زیرسازی به وسیله پوشاندن سطح زیرین با یک لایه مناسب بتن مگر است که پس از آن کاملاً صاف و فشرده می شود. چند روش مختلف برای تسطیح خاک استخر وجود دارد. برخی از استخرها دارای کف های مسطح هستند، در حالی که برخی دیگر با کف های شیب دار ساخته شده اند که دارای یک انتهای عمیق و یک انتهای کم عمق است.
در استخر بتنی بعد از این مرحله آرماتوربندی، لوله کشی و بتن کف ریخته میشود و در مرحله بعدی قالب بندی، و بتن ریزی دیواره انجام می شود.
5. آرماتوربندی استخر
آرماتوربندی استخر، مرحله بعد از گود برداری در ساخت استخر بتنی، است. در این مرحله کف و دیواره های محل گودبرداری شده با شبکه مش آرماتوربندی می شود. این ساختار برای ایجاد شکل و استحکام ایجاد می شود. مهم است که دیوارهای استخر شما صاف، مسطح و همسو با یکدیگر باشند. بعد از آرماتوربندی، سیم کشی و لوله کشی، با صفحات مخصوص فلزی یا چوبی مخصوص اطراف آرماتورها قالب بندی می شود که در ادامه به آن اشاره می کنیم.
6. لوله کشی استخر
در این بخش از مراحل ساخت تمام شبکه لوله کشی مورد نیاز نصب می شود. پیمانکار شما باید یک متخصص لوله کشی استخر را برای نصب سیستم های گردش آب و تصفیه آب استخر استخدام کند. این شامل قسمتهایی مانند تخلیه، اسکیمرها، شیرهای 2 و 3 طرفه، فیلتر تصفیه و پمپ های تصفیه است که وظیفه پر کردن، خالی کردن، تصفیه و جابجایی آب در سراسر استخر را بر عهده دارد.
این بسیار مهم است که لوله کش در زمینه لوله کشی استخر تجربه و تخصص داشته باشد. یک لوله کش بی تجربه می تواند قبل از اتمام کار، استخر شما را بهم بریزد. توجه داشته باشید که سیستم های لوله کشی بسته به شرایط ساختمانی که در آن زندگی می کنید ممکن است متفاوت باشد.
7. سیم کشی استخر
سیم کشی استخر، مرحله بعدی و مهم قبل از اینکه استخر را روکش کنید یعنی قالب بندی و بتن ریزی کنید می باشد، برای سیم کشی سیستم ورود آب، تخلیه، تصفیه آب و روشنایی زیر آب که می خواهید داشته باشید یک متخصص برق که در زمینه استخر تجربه دارد لازم است، این مرحله بسیار مهم است، زیرا سیم کشی نامناسب و آب می تواند یک ترکیب خطرناک باشد از پيمانكار استخر خود بخواهيد توصيه هاي مهم را انجام دهد. زیرا سیم کشی خطا می تواند خطر بروز شوک الکتریکی شناگران را افزایش دهد.
8. بتن ریزی استخر و آب بندی استخر بتنی
مرحله بعدی در ساخت استخر بتنی و استخر وینیلی قالب بندی و بتن ریزی استخر، در قسمت دیواره و کف است. با نصب لوله کشی پیمانکار ساخت استخر، از میکسر بتنی برای پوشاندن آرماتور ها تنظیم شده در امتداد فضای داخلی استخر استفاده می کنند. آنها بتن را مرتب و صاف می کنند در حالی که هنوز حالت پذیر است. برای استخرهایی با عمق های مختلف، لازم است که بررسی کنید که زاویه شیب از یک انتها تا انتهای دیگر سازگار است. بتن ریزی استخر به دو روش قالبگیری و شات کریت یا بتن پاشی انجام می شود.
آب بندی استخر بتنی
در این مرحله در استخرهای بتنی، آب بندی و عایق کاری استخر، توسط مواد آب بندی انجام می شود. یکی از بهترین روش های آن عایق کاری با عایق دوجزیی بر پایه سیمان ، است که بصورت کامل نسبت به نفوذ و نشتی آب بند می شود. باید توجه داشت که این مرحله بسیار تخصصی است و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود در غیر این صورت کل پروژه به مشکل می خورد.
9. سرامیک کاری استخر
در استخر های بتنی بعد از آب بندی و عایق کاری نوبت به سرامیک کاری استخر، می رسد. در این مرحله انتخاب سرامیک و رنگ و طرح آن در نما و زیبایی استخر بسیار مهم است بنابراین باید در این مرحله با پیمانکار به خوبی صحبت کنید و نظر و سلیقه خود را بیان کنید. همچنین در این مرحله مهم است که یک سرامیک کار حرفه ای که تجربه و تخصص در زمینه سرامیک کاری استخر دارد برای این کار انتخاب شود چون سرامیک کاری استخر با سرامیک کاری عادی متفاوت است.
10 . نصب سیستمهای استخر و عملکرد آنها
نصب و راه اندازی سیستمهای استخر نیز از مراحل مهم در ساخت استخر می باشد. این سیستمها عبارتند از سیستم تهویه استخر، سیستم گرمایش محیط استخر، سیستم تصفیه استخر و جکوزی و سیستم تصفیه شیمیایی و میکروبی آب استخر، سیستم هوشمند الکتریکال استخر، در ادامه با عملکرد این سیتمها آشنا می شویم.
سیستم تهویه استخر
طراحی سیستم تهویه استخر، از مهمترین موارد ساخت استخر می باشد که باید بصورت اصولی و تخصصی طراحی و اجرا شود. سیستم تهویه مجموعه استخر بصورت full fresh با مدیریت هوشمند طراحی میشود بدین صورت که با تغییر دمای هوای آزاد طبق برنامه ریزی سیستم عملکرد هواساز نیز تغییر می کند و در هر شرایط آب و هوایی و هر میزان رطوبت فضای استخر، سیستم تهویه بهترین عملکرد را با بالاترین راندمان ایجاد میکند. بدیهی است کیفیت هوای استخر و میزان اکسیژن در استخر تاثیر بسزایی در رضایتمندی استفاده کنندگان خواهد داشت.
سیستم گرمایش محیط استخر
بهترین پیشنهاد برای سیستم گرمایش محیط استخر و بالا بردن کیفیت هوا و دمای استخر استفاده توامان از سیستم گرمایش کف و دهش هوای تازه گرم شده در فضای استخر است. ترکیب این سیستمها در این مجموعه ضمن احساس مطلوب هم دمایی بدن، حین تماس با سرامیک کف و عدم احساس سرما موجب افزایش قابل توجه کیفیت هوای استخر شده و در حالیکه استفاده کنندگان احساس رضایتمندی از دمای محیط استخر دارند، میزان رطوبت نیز در بهترین رنج مورد نیاز تثبیت میگردد.
سیستم گرمایش آب استخر
آب استخر باید دمایی نزدیک به دمای بدن انسان داشته باشد تا احساس آرامش شنا مضاعف شود. برای گرمایش آب استخر اگر خانه یا محل احداث استخر مجهز به تاسیسات گرمایشی باشد می توان از این تاسیسات استفاده کرد یا اگر این تجهیزات وجود نداشت باید سیستم کوره گرمایشی را در استخر ایجاد کرد و با مبدل حرارتی آب استخر را به دمای مطلوب رساند.
سیستم تصفیه آب استخر و جکوزی
برای تصفیه آب استخر و جکوزی، کنترل استانداردهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب دارای اهمیت فراوانی است. در این مجموعه ذراتی که از طریق غبار موجود در هوا و یا بدن شناگران وارد آب می شوند ،ابتدا توسط فیلترهای شنی و سپس توسط فیلترهای کارتریجی جذب می شوند. همچنین از دیگر مزایای داشتن فیلتر در امان ماندن از جلبک و دیگر آلاینده هاست.
فیلترهای شنی ساخته شده از بدنه استیل ضد زنگ با مقاومت فشار 6 بار و سیلیس های با خلوص 99.8 درصد قابلیت جذب ذرات تا اندازه 30 میکرون را دارند و پس از آن فیلترهای کارتریجی ذرات تا اندازه 5 میکرون را نیز جذب خواهند کرد که طی این فرایند تقریباً تمامی پارامترهای فیزیکی معلق درآب جذب فیلترها می شوند و آب از شفافیت قابل توجهی برخوردار خواهد شد.
سیستم تصفیه شیمیایی و میکروبی آب استخر
استفاده از فناوری جدید سرامیک نانو کریستال،با قدرت استریلیزاسیون میکرو ارگانیسم ها در آب استخر و جکوزی بدون استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر، تکنولوژی ترکیب فتوکاتالیستی رادیکال آزاد هیدروکسیل و اشعه فرابنفش آلودگی ها را از بین می برد و باعث می شود آب تازه و تمیز به نظر برسد.
سیستم هوشمند الکتریکال استخر
این مجموعه برای کنترل عملکرد دقیق سیستم تهویه و تصفیه و سیستم گرمایش، مجهز به تابلو برق هوشمند با لاجیک قابل برنامه ریزی می باشد. تعریف سناریوهای از پیش مشخص شده و امکان تغییرات در هر لحظه، این امکان را فراهم می سازد که کلیه عملکردها بصورت دقیق و لحظه به لحظه کنترل و توسط سیستم هوشمند مدیریت شود.
کنترل سیستم روشنایی و تمامی تجهیزات، در دو پنل لمسی نصب شده در محوطه استخر و سالن جیم با درجه حفاظت 65 امکان پذیر خواهد بود و ضمن بالا بردن ضریب امنیت در مواجهه با تجهیزات الکتریکال بسیار کاربر پسند و زیباست. حالا دیگر استخر برای آبگیری و استفاده آماده است و شما می توانید از استخر تان لذت ببرید.
تجهیزات مورد نیاز برای ساختن استخر
تجهیزات مورد نیاز برای ساختن استخر، شامل پمپ تصفیه، فیلتر تصفیه، مبدل حرارتی، لوله و اتصالات، چراغ استخری، تجهیزات ضد عفونی استخر، مانند: کلر زن، دوزینگ پمپ، دستگاه uv استخر و تجهیزات جانبی استخر، مانند: روکش استخر، آبنمای استخر، نردبان استخر و … که در ادامه به برخی از آنها بیشتر می پردازیم.
پمپ تصفیه استخر
پمپ تصفیه استخر، قلب سیستم تصفیه استخر است. موتور الکتریکی موجود در پمپ، پروانه را در درون محفظه پمپ به جریان می آورد و آب را از مجاری مختلف منتقل می کند. هنگامی که آب از استخر کشیده می‌شود از قسمت ورودی پمپ استخر عبور می‌کند. قسمت ورود پمپ شامل سبد صافی، پروانه متصل به شفت است. آب از پمپ عبور می‌کند و یک مقدار از ذرات در سبد پمپ یا استرینر تصفیه می شود.
فیلتر تصفیه استخر
در فرایند تصفیه، آب از طریق لوله ورودی به محل توزیع مخزن فیلتر هدایت می‌شود. همانطور که گرانش آب استخر را به پایین می‌کشد، با توجه به نوع فیلتر شما که ماسه، خاک دیاتومه، پارچه یا هر چیز دیگر باشد، این ذرات را می‌گیرد. فشاری که در ورودی و خروجی فیلتر وجود دارد به شما نشان میدهد که فیلتر در حال حاضر چه مقدار پر شده است. در صورتی که فشار زیاد باشد حتماً باید فیلتر را تمیز کنید.
مبدل حرارتی استخر
مبدل حرارتی استخر، یکی از مهمترین بخشهای تجهیزات استخر می باشد که وظیفه انتقال و کنترل دمای آب استخر را به عهده دارد. که در بازار از برندهای متفاوت و با جنس های متنوع موجود می باشد. مبدل حرارتی گرمای آب داغ دیگ را به آب استخر انتقال می دهد و با این کار دمای مورد نظر را برای آب استخر انتقال می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *